Thursday 12 January 2012

Adat Peminangan


Sebelum meneruskan majlis pertunangan dan pernikahan, terlebih dulu tepak sirih dibawa ke rumah mempelai perempuan untuk tujuan meminang. Penuh dengan santun dan budi bahasa, tepak sirih lengkap dengan isi dibalut dalam kain songket sebelum diserahkan kepada keluarga perempuan.  Keluarga perempuan yang menerima pinangan itu akan membuka balutan songket dan mula memakan daun sirih bersama pinang, gambir, tembakau, cengkih dan kapur yang diisi di dalam cembul tepak sirih.
Mengikut sejarah, pada zaman awal Kesultanan Melayu Perak, ada dua buah tepak sirih yang diperbuat dari emas diberi nama Puan Bujur dan Puan Naga Taru. Alat berkenaan dijadikan sebagai alat kebesaran diraja atau regalia dan masih tersimpan sebagai khazanah berharga istana Sultan Perak hingga kini. Ada juga beberapa bentuk tepak sirih dan masyarakat Melayu menamakan tepak sirih berbentuk bujur sebagai puan dan bentuk empat segi bujur sebagai tepak.
Di dalam tepak sirih terdapat enam cembul yang digunakan untuk menyimpan ramuan sirih seperti pinang, gambir, tembakau, cengkih dan kapur. Paling utama ialah daun sirih. Susunannya perlu betul bagi menunjukkan tertib ketika mengapur sirih.
Dalam tepak, sirih dilipat bersisip antara satu sama lain dan disamakan tangkainya serta disusun dalam satu baris.  Sirih wajib dilipat supaya mengelak daripada terlihat ekor sirih itu dan juga mengelak tanggapan sebagai kurang sopan dan tidak menghormati tetamu.
Tepak sirih yang lengkap diserikan dengan hiasan bunga segar dan dibungkus dengan kain songket. Tepak sirih seperti itu pula dinamakan tepak sirih adat.
Hantaran tepak sirih bukan sekadar memenuhi adat, tetapi ia adalah makanan berkhasiat untuk badan. Selain dikatakan wajib bagi pihak lelaki menghantar tepak sirih bersama hantaran lain untuk majlis pertunangan dan pernikahan, wanita juga perlu membalasnya dengan tepak sirih pada dua majlis itu. Cuma bezanya, pihak perempuan tidak memberi bingkisan tepak sirih ketika menerima pinangan daripada pihak lelaki.
Amalan memberi dan menerima tepak sirih masih dijalankan ketika majlis pertunangan dan pernikahan. Namun, kini, masyarakat bagaikan alpa dengan adat menghantar tepak sirih ketika merisik dan hanya menyerahkan sebentuk cincin belah rotan sebagai tanda.

No comments:

Post a Comment